Inlägg publicerade under kategorin Resor

Av Kupka - 28 mars 2009 08:52

Nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och laddat upp bilderna från Thailand på Picasaweb. Ett smakprov syns här ovanför. Det är taget på eftermiddagen på stranden i Pattaya.

Av Kupka - 27 juli 2008 18:58

Det blev sent som sagt på lördagkvällen, och vi höll inte många knop på söndagen. Låg mest och tittade på folk, läste lite fakta om kanalen i en broschyr, åt lunch och softade lite till innan det var dags för P att skjutsa mig till stationen så att jag kunde ta mitt tåg hem igen.

Vi skulle ha följt våra nyvunna vänner från gårdagskvällen som skulle slussa nedför 7-sluss-trappan, men vi var ärligt talat för trötta. Så det bidde inget med det.

En fantastiskt rolig helg och så många roliga människor vi träffade!

Av Kupka - 26 juli 2008 18:56

Efter middagen på restaurangen hämtade vi lite vin och gick ner till gästhamnen för att se om familjen Magnusson fortfarande var vakna. Men de var dom inte. Däremot hittade vi ett annat sällskap på en annan båt som vi satte oss och pratade med. Vi satt på bryggan och dom satt i aktern på sin båt. Och där blev vi sittande både länge och väl. Det blev nog rätt sent. Men trevligt hade vi i alla fall!

Av Kupka - 26 juli 2008 18:50

Vi började lite trevande med att filma en byggnad där det stod BERG på, en dansk segelbåt med sällskap som även blev intervjuade, en äldre herre som bodde i närheten och hade tagit med sig campingstolen för att betrakta slussandet. Sen kom M på den eminenta idén att vi skulle gå ner till den första slusstrappan, den med 7 slussar i rad, och se om vi kunde hitta en familj att följa hela vägen upp.

Sagt och gjort, vi tog vårt pick och pack och gick ner för att spana. En båt med en familj i gröna flytvästar såg ut som lämpliga kandidater, och vi frågade om vi fick lov att filma. Jodå, det tyckte dom var en kul idé. Familjen Magnusson slussade i Berg för första gången. De hade passerat några slussar tidigare under resan, men slusstrappan här var det premiär för.

Det tar ungefär 10 minuter per sluss när man slussar uppför och 7 minuter nedför. Så under drygt en och en halv timma följde vi familjen och deras båt upp för slusstrappan. Mellan varven fick vi packa ner och packa upp campingstolar, kylväska, kameror och diverse papper. Det hela avlöpte väl och som avslutning följde M med i båten när de lämnade den sista slusstrappan och körde vidare till gästhamnen i Berg för att ankra. Vi mötte upp på lunchrestaurangen och satt och pratade lite där också. Många filmklipp fick vi ihop och det ska bli roligt att se allt material när vi samlas igen under vintermånaderna, M, P och jag.

Efter lunchen gick vi och vilade ett par timmar innan det var dags för middag. Vi hade bokat på restaurangen till kl 20 och avnjöt god fisk med god sås och gott vin. Passade på att intervjua restaurangpersonalen också om slussarna och vad som var det värsta som hade hänt. Inga riktiga skandaler lyckades vi locka ur dem dock.

Av Kupka - 25 juli 2008 18:47

Ja, så kom jag då fram till Linköping via X2000. M hämtade mig på stationen, och vi begav oss på stols-jakt till P som hade glömt campingstol. Ett måste om man ska sitta vid slussarna en hel helg. På Q8 fann vi lyckan och sedan begav vi oss vidare till Berg och slussarna. Efter att ha bäddat våra sängar på vandrarhemmet, var det dags att leta upp en restaurang. Det var inte så svårt att hitta, och väl där inmundigades bl a västerbottenpaj med löjrom och P åt risotto. Gott var det, men det var förrätter, så det var inte så stora portioner.

Sen fällde vi upp våra campingstolar nere vid en av slussarna, hämtade lite vin och planerade helgens filmning. En skön kväll med underbart väder.

Av Kupka - 22 juli 2008 21:26

Snart bär det av till Linköping och Bergs slussar. Jag har skrivit packlista (det är bara över helgen, men vissa saker FÅR jag bara inte glömma). Kameran måste med. Våra special-tryckta T-shirts måste med. Och min nyinköpta, hopfällbara stol med armstöd med en liten grop i där man kan ställa ölen.

Jag ska åka X2000, och har hört att man kan bli åksjuk på det där tåget. Gick alltså till apoteket för att inhandla åksjukemedicin, och frågade en i personalen vad hon rekommenderade. "Hur långt ska du åka?" undrade hon. Tja, jag ska bara till Linköping, cirka 2,5 timmar, fast med X2000. Damen hade själv åksjukeanlag och hade dessutom åkt X2000, så hon visste precis vad jag skulle göra.

1. Köp åksjuketuggumi, dom sitter inte i så länge, så slipper du vara trött hela kvällen när du kommit fram.

2. Börja tugga 15 minuter innan du går på tåget.

3. Ät pasta innan du ska åka (kolhydrater är bra som förebyggande åtgärd)

4. Ät inte choklad eller annat sliskigt godis

5. Drick inte läsk, drick vatten

6. Ta med syrliga karameller. Kan hjälpa om man känner sig illamående trots tuggummit.

7. Bli kvar på din plats. Gå för allt i världen inte till restaurangvagnen, för där sitten man på tvärs i vagnen och balans-sinnet får spel och risken är stor att man blir åksjuk även med medicin.

8. Läs inte.

Jag tackade så mycket för alla dessa råd och köpte tuggumi. Och så har jag fått kopiera en ljudbok från en kompis som jag ska ha i min MP3-spelare.

Fullt förberedd alltså!

Av Kupka - 16 juli 2008 20:16

Nästa helg ska jag och två av mina bästisar (M och P) åka till Bergs slussar utanför Linköping. Vi ska ägna oss åt "sluss-spotning", dvs vi ska titta på de stackars människor som ska ta sig igenom slussarna i Göta kanal. Just vid Bergs slussar finns det väldigt många slussar. Vår idé är att vi ska bänka oss där med campingstolar, pilsner, filmkamera och en idé. Att göra en dokumentär. Vi får se om det blir något material som går att använda, men idén är helt klart rolig. VI har till och med tryckt upp var sin tröja med vårt projektnamn "Carpe Diem Production". Ska bli himla roligt. Jag kommer säkert att återkomma till detta äventyr längre fram.

Av Kupka - 24 april 2008 19:28

Så har man då varit en sväng ner till Italien igen. Känns som pendeltrafik. På hotellet fick jag samma rum som förra gången. Och på flygplatsen kände jag igen damen som tog boardingpassen vid gaten. Det var i alla fall en bra dag i Modena. Det som skulle göras blev gjort, och det blev dessutom bra.

Och snart är det fredag igen. Sydsvenskan spådde vackert helgväder, så jag hoppas att dom har rätt. Ser fram emot solstol och bok. Har kvar en av de fem deckarna av Jo Nesbö (nummer 2 i ordningen, för den höll T. på att läsa när jag hade läst klart 1:an). Jag snokade lite på Bokus, och det verkar som om det kommit ut en nr 6 på norska. Får nog vänta på den svenska översättningen. Och så har jag en massa andra böcker i hyllan som jag köpt men ännu inte läst. Om inte förr, så kommer dom till glädje under sommarsemestern, som i år kommer att bli sen. Augusti.