Alla inlägg under februari 2008

Av Kupka - 12 februari 2008 21:47

Just nu är jag i Nice på konferens. Här har känns det som om våren fått fäste. Det är runt 13 grader och solen skiner, även om det är lite rått på kvällen, speciellt vid "la Promenade" nere vid havet. Har ikväll ätit en trerätters bestående av lax- och pilgrimsmussle-tartar, biffstek med svampsås och förunderligt god creme brullé. Och till detta tre olika slags vin (ett glas per rätt), väl utvalt av servitrisen. Jag är så mätt att jag håller på att spricka. Nu kan man tro att detta blev väldigt dyrt, ett stenkast från jet-set streetan i Nice, men icke sa Nicke. Det hela gick löst på 30 EUR inkl dricks. Det hade man inte kommit undan med hemma. Inte med den kvalitén på maten i alla fall. Jo, vi fick ju vänta en del på maten, men om det ska lagas från grunden tar det ju tid! Heja det franska köket! Lunchen idag på konferensen var även den mycket god (trots att det var buffet utskänkt till ganska många).


Nice är en mycket vacker stad med många spännande statyer och byggnader. Kolla in bilderna nedan!

Av Kupka - 10 februari 2008 17:19

Jag har följt debatt-artiklar i tidningen angående muslimska kvinnors bärande av slöja. I Frankrike vill man införa en lag som förbjuder elever att bära slöja i skolan. I Turkiet har man en sådan lag, men vill nu ta bort förbudet. Jag tycker att om man i den muslimska världen kan komma överens om att kvinnor själva får bestämma om de vill bära slöja eller inte, så kan man också bestämma att elever i skolan får bära slöja om dom vill. Att däremot ha ett tvång i en religion som säger att kvinnor måste täcka sitt hår, tycker jag är uråldrigt. Vi hade det så för länge sedan i Sverige också. Men det har ju hänt en del sedan sist. Jag har inte förstått argumentet i den muslimska världen att kvinnan måste täcka det ena och det andra för att männen inte ska frestas. Hallå! Det är ju männens problem, inte kvinnans. Sätt ögonbindel på männen i stället om dom inte kan hålla sina lustar i schack, i stället för att täcka in kvinnan i en burka där allt utom ögonen syns (och knappt dom heller). Dessutom går det åt mindre tyg!


Och då var det det här med religions-studier på universitetet. Om man inför koranen-studier, måste man tillåta att boken ifrågasätts. Så är det med all annan litteratur som används. Det kan inte bli tal om något annat. Dessutom bör man även ha studier av andra religioners skrifter på universitetsnivå. Inte bara kristendom och islam.

Av Kupka - 3 februari 2008 17:42

Jag har skaffat en MP3-spelare. Lite sent kanske, om man jämför med min omgivning, men jag har liksom inte känt något behov innan. Men nu uppstod plötsligt ett behov. Upptäckte att jag ju kan ha den kör-musik inladdad som vi f n repeterar med kören. Speciellt som jag ska ut och resa och missar en del repetitioner. Så det blev en liten svart Samsung-manick. Hela eftermiddagen har gått åt till att fylla den med musik. Sen är det bara att stoppa pluggarna i öronen och lyssna. Fantastiskt så bra ljud det kan bli ur en sån liten manick!

Ovido - Quiz & Flashcards