Alla inlägg under december 2008

Av Kupka - 31 december 2008 17:19

Ett riktigt gott nytt år önskar jag er som hittat hit till denna del av bloggosfären. Tack för alla kommentarer under året. Det är alltid lika roligt att veta att någon tar sig tid att både läsa det jag skrivit och kommentera det hela.

Jag hoppas att 2009 blir en intressant och upplevelsrikt år (i positiv bemärkelse) för er och för  mig själv.

Av Kupka - 30 december 2008 10:38

Så här på årets slut-tamp, ligger det i tiden att summera och göra årskrönika. Här kommer min i form av en lista:


Årets skräckupplevelse. Att vakna 06:20 av att hela huset skakar. Jordbävningen 16 december skrämde skiten ur mig! 

Årets glädje: Dottern tog examen på frisörskola med toppbetyg och har nu hyrstol i Malmö. Bra jobbat! Och så klarade hon uppkörningen i februari på första försöket och är nu stolt körkortsinnehavare. 

Årets jobbrelaterade höjdpunkt: Projektets första del (piloten) avslutades i December, även om vi var försenade. Det blev i alla fall i år! 

Årets själsliga höjdpunkt: Healing session i Höör med medium från Norrland.  

Årets botten-napp: Lunds kommun som tar ifrån Lilla Teatern rekvisitaförrådet för att göra soprum. Och det mitt under arbetet med att få bli Kulturhuvudstad. Hyckleri! 

Årets positivaste person: Min mamma (83) som trots lårbensbrott i höstas säger att hon är aldrig mått så bra. 

Årets sämsta golfrunda: På Springfield i HuaHin, Thailand, spelade jag så dåligt att jag skämdes. Duffade och toppade och klyddade. Usch! 

Årets bästa golfrunda. På Åkagårdens GK den 23 augusti, 38 p. Inte den bästa i mitt liv, men i alla fall den bästa 2008. 

Årets bästa lästa bok: Flyktingen av Hergel. 

Årets bästa resa: Två veckor i Hua Hin, Thailand, i februari/mars. Det är underbart att komma från rugg och regn till 25-30 grader och sol. 

Årets kompetenshöjning: Har lyckats lära mig lite italienska. Fick ett email igår där allt stod på italienska och jag lyckades lista ut vad det handlade om ändå (kollade med avsändaren på englska för säkerhets skull, och jag hade rätt).

Av Kupka - 29 december 2008 12:05

Någon som kan svara på vad det var för pryl som kom tillsammans med ett reklamerbjudande från Bonniers Bok-klubb? Själva "ringen" i prylen passar ungefär på min tumme, men jag vet inte vad man ska ha den till.

Jag är svag för just reklam från bok-klubbar. Eftersom jag köper så mycket böcker i vilket fall som helst, kan jag ju lika gärna hoppa på ett bra erbjudande. Denna gång fick man två hyfsat bra hårstylings-apparater (volymtång och fön) "gratis" med introduktionserbjudandet. Ett grov huvudräkning gjorde att jag bestämde mig på att hoppa på tåget denna gång. Motprestationen är att köpa 3 böcker under kommande år, och det ska nog inte vara något problem.

Men vad den lilla orange prylen i plast ska vara till för, det stod inte någonstans ibland alla papper som fanns med i utskicket.


Av Kupka - 28 december 2008 11:50

En god vän till mig pratar varmt om mindfulness och vad denna metod gjort för henne. Jag har varit nyfiken ett tag, och har nu köpt två böcker i ämnet, båda två av Jon Kabbat Zin, som jag tror är "pappan" till mindfulness. Det handlar om att vara i nuet, att lyssna inåt. Något som verkligen behövs i dessa tider av att alltid vara nåbar med mobiltelefon och bärbar dator, ständigt uppkopplad och i tjänst.

Mitt nyårslöfte till mig själv för 2009 är att jobba mindre och stressa mindre, lyssna mer och vara mer närvarande. Jag ska inte ta hem datorn och sitta och rensa mailboxen på kvällarna. Det som inte hinns med mellan 8 och 5 får väl vänta tills nästa dag. Dessutom vet jag att jag är en person som jobbar snabbt och effektivt, och borde verkligen hinna med det som är rimligt att hinna med under en arbetsdag. Gör jag inte det, är det helt enkelt för mycket saker som hamnat på min tallrik, och då är det mitt eget ansvar att se till att någon annan hjälper mig att "äta upp".

Av Kupka - 27 december 2008 11:24

Igår visade SVT hela Fanny och Alexander (5 timmar i sträck) på eftermiddagen. Jag satt klistrad. Har sett serien innan några gånger, men den är så bra så den kan jag se om och om igen. Vad jag inte lagt märke till tidigare är att Pernilla August (hon hette Wallgren då tror jag) spelade en av tjänsteflickorna (Maj). Det måste väl nästan vara något av det första hon gjorde som blev så pass känt, eller? Någon som vet mer?

Jan Malmsjö som den otäckt elaka biskopen är kuslig. Han är allt igenom ond, men antagligen (som Emelie också säger) väldigt olycklig.

Ikväll visas Scorseses Aviator, en film som jag inte sett tidigare men som på beskrivningen verkade intressant. Den handlar om Howard Hughes.

Av Kupka - 26 december 2008 13:37

Idag läste jag de sista sidorna i boken Flyktingen, av Olav Hergel. En mycket välskriven och angelägen bok om främlingsfientlighet och islamofobi i dagens Danmark. Det är en roman, men speglar ändå verkligheten när det gäller dansk flyktingpolitik. Jag började läsa den igår morse och läste så mycket jag hann, innan det var dags att åka iväg på jul-lunch. Om du inte har läst den, kan jag varmt rekommendera dig att göra det. Jag fick låna den av en arbetskamrat. Hade antagligen inte hittat den annars.

Danmark är värre än Sverige, betydligt värre, men det finns främlingsfientlighet och islamofobi även här. Ibland får jag kusliga flashbacks till vad som hände i Tyskland under andra världskriget...

Av Kupka - 23 december 2008 12:40

Var och beställde varmrökt lax på Malmborgs idag, som vi ska äta på mammas födelsedag den 27:e. Eftersom denna dag ligger lite inklämd mellan annandagen och en söndag, tyckte jag det var bäst att beställa i förväg. När damen i fiskdisken bad om mitt namn och skulle skriva upp det, uppfattade hon inte mitt förnamn rätt och skrev Mia i stället. När detta misstag rättats till, sa jag på skoj att det blir värre med efternamnet. "Det var väl inte så konstigt" sa hon, och skrev det korrekt vid första försöket. Jag har märkt att om jag artikulerar mitt efternamn tydligt, så uppfattar folk det oftast rätt från början. Får väl börja artikulera förnamnet lika tydligt i fortsättningen.

Av Kupka - 23 december 2008 12:36

Ett i-landsproblem som vi brottas med hemma hos oss är att få ägget sådär perfekt kokt. Det hela hänger på att man sätter igång ägg-klockan när äggen börjar koka, och det i sin tur hänger på att man är i närheten av kastrullen när detta inträffar. Sambon kom på den utmärkta idén att göra ett stycke vardagsgrundforskning och ta tiden på hur lång tid det tog innan vattnet med äggen började koka. Då kan man helt enkelt lägga till denna tid till önskad koktid för äggen och sätta på ägg-klockan redan när man sätter kastrullen på spisen (förutsätter förstås att man tillämpar metoden att ha i äggen från början, vilket jag brukar göra). Vi kom fram till att på vår spis, med den storlek på kastrull vi använder och med hyfsat stora ägg, behövs det 12 minuter "från ax till limpa". Så nu ska det bara bli perfekt ägg i fortsättningen!

Ovido - Quiz & Flashcards