Direktlänk till inlägg 27 december 2008

Fanny och Alexander håller än

Av Kupka - 27 december 2008 11:24

Igår visade SVT hela Fanny och Alexander (5 timmar i sträck) på eftermiddagen. Jag satt klistrad. Har sett serien innan några gånger, men den är så bra så den kan jag se om och om igen. Vad jag inte lagt märke till tidigare är att Pernilla August (hon hette Wallgren då tror jag) spelade en av tjänsteflickorna (Maj). Det måste väl nästan vara något av det första hon gjorde som blev så pass känt, eller? Någon som vet mer?

Jan Malmsjö som den otäckt elaka biskopen är kuslig. Han är allt igenom ond, men antagligen (som Emelie också säger) väldigt olycklig.

Ikväll visas Scorseses Aviator, en film som jag inte sett tidigare men som på beskrivningen verkade intressant. Den handlar om Howard Hughes.

 
 
konsatnze

konsatnze

27 december 2008 13:01

ja det var en av hennes första roller, tror att hon fortfarande gick på teaterhögskolan då. Hon var oerhört nervös har hon berättat när hon skulle filma, så Bergmans drag var att den allra första filmdagen göra kuddkrigsscenen.

http://www.kulturnorden.blogg.se

 
Ingen bild

Leffe

28 december 2008 09:49

Fanny och Alexander såg jag inte nu på TV, men minns den som en riktigt livsbejakande och burlesque skildring. Julen är en bra tid att titta på film. Hela familjen var och såg Happy-Go-Lucky på juldagen. Jag tyckte den både var rolig och tankeväckande. Hustrun tyckte den var alldeles för släpigt berättad, men jag tyckte det var skönt att få vila i känslor och händelser. Huvudpersonen är en minst sagt livsbejakande och festlig kvinna som börjar som singel men som slutar som...se den så får du veta mer.
Igår såg vi andra avsnittet av Selma. Den TV-berättelsen tyckte jag var märkligt snedtyngd på Selmas sexuella läggning och hennes för den tiden problematiska lesbiska relationer. Men Selmas liv måste ju ha rymt väldigt mycket mer än så. Hennes författarskap är ju enastående rikt på upplevelser och människoöden. Vart försvann de i TV-produktionen? Vad tycker du om Selma på TV?

 
Ingen bild

kupka

28 december 2008 11:49

Svar till Leffe: Jag såg inte Selma-serien. Mamma såg den däremot, och reagerade precis som du att det var för mycket tyngdpunkt på hennes sexuella läggning och inte så mycket om hennes författarskap. Däremot såg jag en trailer igår på tv om att det kommer ett program som fokuserar just på hennes författarskap.

 
Ingen bild

Konstanze

28 december 2008 21:38

Jag tycker att Selmas sexuella läggning spelar mindre roll. Den är egentligen inte så intressant. Jo, kanske för hon levde i en tid då homosexualitet betraktades om än mer vidrig än vad den gör av vissa människor i dag. Och det är synd att vi inte kommit längre än så. Däremot hade det varit intressant att veta mer om Selma. Hon kämpade för att kvinnor skulle få rösta och när hon tog tilbaka Mårbacka såg hon till att sina anställda hade både Pension och sjukförsäkring. Och det var hon först med.

Men å andra sidan har ju serien iof inte utgett sig för att skildra detta, utan just hennes homosexualitet. S¨å ingen kan egentligen ha blivit förvånad.

 
Ingen bild

Leffe

29 december 2008 13:21

Trots att jag tyckte TV serien var väl enkelspårig känner jag stor beundran för Selma. TV-serien; vill man visa sex och spännande relationer finns det ju mycket mer både vackra och kittlande sätt att göra det på. Detta sättet var tråkigt och inte raffinerat heller.
Men man fick ändå en känsla av Selmas storhet som författare och människovän. Konstanzes upplysningar om att de anställda hade både pension och sjukförsäkring är ju helt enastående. Det är mer än många anställda har i USA idag! Heja Selma!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kupka - 27 februari 2010 12:40

Bokrea är ju rent av livsfarligt när man, som jag, är en bokoholic. Jag kan inte gå in i en bokhandel utan att komma ut med några böcker. Och är det dessutom bokrea...ja, du kan ju tänka dej själv. I år hade jag dessutom berikats med presentkort på 6...

Av Kupka - 16 februari 2010 23:00

Anteckning till mig själv: Kolla vart bussen ska INNAN du hoppar på. Jag skulle till Malmö från Tetra Pak vid Råbyholm. Nyttjade nya hållplatsen vid Råby trafikplats och kom precis när det kom en buss, så jag sprang som en galning för att hinna. När ...

Av Kupka - 4 februari 2010 18:03

Två härliga veckor i Hua Hin. Kom hem i måndags till snö, kyla och modd. Här är en länk till bilderna vi tog. http://picasaweb.google.se/sekupkap/Thailand_2010?authkey=Gv1sRgCNOOi6Cei4fKFg&feat=email# ...

Av Kupka - 2 januari 2010 17:57

2000 Träffade T. Flyttade två gånger. Åkte till Bulgarien med dottern. 2001 Åkte på backpacker semester till Malaysia med T. Var på Kreta med dottern. 2002 Började spela golf. Var på Kanarieöarna med dottern. 2003 Åkte till Amsterdam fö...

Av Kupka - 2 januari 2010 11:40

Så var det då nytt år igen. Och dessutom nytt decenium. Mina föresatser för detta året är att jag ska sluta snusa (men inte förrän efter Thailands-semestern), få ner mitt blodtryck och stressa mindre. Nyårsaftonen firades med goda vänner på landet ...

Ovido - Quiz & Flashcards