Alla inlägg under november 2007

Av Kupka - 29 november 2007 16:02

Tog eftermiddagen ledigt för att passa på att tvätta och handla julklappar. Tänkte att en torsdag-eftermiddag kan det väl inte vara så mycket folk i affärerna. Men oj vad jag misstog mig. Speciellt i de affärer som sålde jul-prylar. Jag hade bestämt mig för att köpa ny julduk, värmeljuslyktor och lite annat. Fler än jag hade samma idé, helt klart.


Till och med på systembolaget var det kö klockan halv tre en torsdagseftermiddag. Jobbar inte folk? Eller dom har också tänkt att en torsdagseftermiddag är det väl ingen som är ute och handlar. Hur som helst, nu är julklapparna inhandlade och jag slipper panikstressa sista helgen innan julafton.


Min kompis M. är i Indonesien på tjänsteresa just nu. Häromdagen ringde hon och berättade att det varit jordbävning. Inte så himla vanligt just i Manila, men det hände som sagt. Hon var i alla fall oskadd. Och så ringer hon idag igen och frågar om jag sett på nyheterna. Nej, det hade jag ju inte. Det hade varit ett rebell-uppror och hotellet hon bodde på var ockuperat. Själv hade hon som tur var varit på kontoret när det hände, men alla hennes saker, inklusive pass och kontokort var kvar på rummet, oåtkomliga. Med en planerad hemresa fredag eller lördag, och en ambassad som skulle vara stängd på fredag är det ett litet knivigt läge. Hoppas hon kommer hem som hon ska. Som tur är, är hon tillsammans med en kollega. Som det kan bli!


Av Kupka - 24 november 2007 12:17

Äntligen dags att ta fram adventsljusstaken. Det blir lite ljusare så här i novembermörkret. Detta novembermörker då jag läser i tidningen att tjänstemännen i bl. a Landskrona inte tänker betala ut socialbidraget förrän den 27 december, med motiveringen att mottagarna har svårt att hushålla med sina pengar och att de därför skulle ta slut fortare om dom fick pengarna innan jul. Nämen vafan. Nu får det väl ändå vara nog på förmyndarmentaliteten. Vad säger ni tjänstemän till barnen till dessa redan hårt drabbade föräldrar, när de dessutom får fira jul utan kanske ens någon mat på bordet? Ska dom tvingas ut och tigga? Tankarna går till filmen Änglamark, där patron tvingar till sig den fattige torparens sista 100 kr på julafton därför att "det är principen, inte pengarna!".


Förr helgen när jag gick på stan gick jag förbi en man som kallade på mig. Jag stannade, och han sa - "Bli inte rädd. Jag heter Peter. Jag försöker få ihop till en kopp kaffe. Kan du avvara några slantar?". Han fick 20 spänn och jag gick vidare. Ångrade sedan att jag inte hade gett honom mer och bestämde mig för att om jag såg honom igen, skulle jag göra det.


Hårfärgningsmedlet jag köpte var ingen katastrof. Dock verkar det ta tid innen det syns någon skillnad. Har hållt på en vecka nu ungefär, och det är ungefär lika grått framme vid pannan som det var från början. Men jag gör väl slut på flaskan med "gubba-skummet" (även om det luktar gräsligt, luktar hårpommada), så får jag se vad slutresultatet blir.

Av Kupka - 18 november 2007 14:43

Kollade efter information om hårfärg på nätet och hittade bl. a denna text:

"När män färgar håret är det ofta av en helt annan orsak än när kvinnor gör det. Många män nöjer sig med att dölja de där gråa håren som dykt upp helt plötsligt (svartrockare, punkare och syntare undantagna) snarare än att få skimrande Hollywood-hår."

Snacka om att generalisera. Varför skulle inte kvinnor nöja sig med att dölja de gråa håren?


Jag bestämde mig för att testa en av dessa produkter som marknadsförs för män, en mousse som färgar de gråa håren och inte kladdar. Det stod i en fotnot att den "även kan användas av kvinnor". Tack för det. Varför kan jag då inte ta någon av de hundratals varianter som finns på hyllan på ICA? Helt enkelt därför att det kladdar ner både händer, handduk och badrum och jag tycker inte det är så kul vare sig att städa eller tvätta (och anlitar heller ingen avdragsgill hushållsnära tjänst för detta ändamål). Får väl se vad resultatet blir. I värsta fall får jag bli skinhead!


Av Kupka - 14 november 2007 22:16

Var på Friskis och Svettis idag med dottern. Hade precis betalt hennes gympa-kort, och stod och rotade i min väska. Någon påpekar att jag glömt kortet i kortläsaren, och jag reser mig upp och känner då igen U. som står efter mig i kön. Tar mitt kort och säger "Hej U. Det var länge sen. Är allt bra med dej? Du har väl inte använt mitt bankkort nu för att betala, ha ha!"

Det hade inte U. Jag frågar dottern om hon kommer ihåg U. som bodde under oss när vi bodde i Värpinge. Jodå, det gjorde hon. Så berättar U. att hon brukar träna på Norra Fäladen på måndagar och jag frågar när hon flyttade dit. Det ar år 2000 säger hon. Hm, vad jag minns bodde U. under oss i Värpinge när vi flyttade därifrån år 2005. Dessutom säger U. att hon aldrig bott på Värpinge. Nu börjar min förvirring bli total. Jag känner ju såväl igen henne. Hjärnan finkammas i alla vrår och plötsligt går det upp för mig att det inte är den U. som jag bodde granne med som jag står och pratar med utan det är U. som är min bank-kontakt på Sparbanken FInn. Pinsamt försöker jag förklara bort det med att dom är så lika varandra och båda heter ju U. Presenterar U. för dottern som min bank-kontakt, och inser i nästa stund att dottern faktiskt har träffat henne vid ett par tillfällen när vi varit på banken i samband med lägenhetsaffärer. Så himla dumt det kändes, men så full i skratt jag var hela gympa-passet när jag tänkte på vilken miss jag gjort. Och vad säger det om mig som person att jag inte kan hålla isär grannar och bank-kontakter? Är jag för ofta på banken eller umgås jag för lite med mina grannar?

Av Kupka - 11 november 2007 16:16

Har idag skapat mig en bilddagbok. Länken finns i länk-listan nere till höger, och kommer också här


http://kupka.bilddagboken.se/


Av Kupka - 11 november 2007 09:41

Läste i tidningen i morse att en politiker från Malmö, f d fotbollstränare, lagt en motion om att skatten för fotbolls-spelare ska sänkas (modell man har i Danmark). Motiveringen var att man inte vill förlora spelare till utlandet. Jag kan då inte för mitt liv förstå varför fotbolls-spelare skulle vara viktigare arbetskraft att ha kvar i Sverige än andra yrkesgrupper. Jag förstår förresten inte överhuvudtaget varför fotboll skulle vara viktigt. Klarar mig utmärkt utan denna sport. Dessutom verkar ju fotbollshulliganer vara ett synnerligen våldsbenäget och kriminellt släkte som kostar en massa skattepengar i polisbevakning vid "viktiga" matcher. Låt fotbollsspelarna bidra till statskassan som alla andra, i synnerhet som deras aktivitet tar statsfinansierade resurser i anspråk i ganska stor utsträckning. Alternativet vore i och för sig att sänka skatten för fotbollsspelarna, men låta fotbollsklubbarna betala själva för all polisbevakning, arenor och annat, som idag sponsras av dig och mig, och slopa alla statsbidrag till fotbollssporten.

Av Kupka - 6 november 2007 18:45

Man ska byta stammar i dotterns lägenhet. Blankett ska fyllas i med alla tillval som önskas. Så nu är det gjort. Dessutom roade jag med med att rita upp badrummet i en programvara som jag hade på datorn (Höganäs Room 328). Det fanns ju inte just exakt de kakel och klinkers eller dusch, duschvägg eller badrumsskåp som ska finnas i badrummet, men man fick ändå en ganska hyfsad känsla av hur det kommer att se ut. Man kan se badrummet både i

2D och 3D och man kan ändra från vilken vinkel man betraktar rummet också. Supercoolt!

Av Kupka - 4 november 2007 10:01

Ser världen med foto-ögon. Ljuset från balkong-dörren ger läckra effekter på växter och djur.

Ovido - Quiz & Flashcards