Direktlänk till inlägg 9 juni 2008

Var kommer alla råttor ifrån?

Av Kupka - 9 juni 2008 18:42

Jag menar alltså dammråttorna. Hur kan det bli stora tussar som liksom kryper fram ur hörnen och nästan morrar åt en (speciellt när solen skiner på dom). Jag tror att dom är släkt med trollen, såna där som spricker i solsken, men generna har blivit fel för dom här dammråttorna spricker inte i solen, dom bara morrar.


Kanske är det just solen som är bekymret. När det är sol ute, vill min kropp inte vara inne och städa. Så är det bara. Och så får råttorna övertaget. Kanske skulle man skaffa en sån där automatisk dammsugare som kör runt och käkar råttor alldeles av sig själv? Fast då måste man ju plocka undan sånt som fallit ner på golvet som man vill ha kvar.


Men så länge älsklingen och jag får tassa runt barfota i lägenheten utan att bli biten i tårna, går det väl an. Det är värre om man får gäster. Gäster brukar inte tycka om råttor, framförallt inte råttor som inte är deras egna. Som tur är har vi inte gäster så ofta. Eller är det kanske därför?


På wikipedia kan man läsa följande:

dust bunny (plural dust bunnies)

  • A small clump of dust, fluff and particles of skin, hair, etc. that tends to accumulate in a domestic environment in places that are not dusted; reputed to be held together by static electricity. Also sometimes called a dust kitty, or dust kitten.
  • Vidare kan man lära sig vad damråtta heter på olika språk:

    Tyska: Wollmaus

    Danska: nullermand

    Norska: hybelkanin


    Jag tror jag gillar hybelkaniner bättre än dammråttor. Kanske man skulle flytta till Norge?

     
     
    Ingen bild

    Konstanze

    10 juni 2008 18:54

    Här hemma hos mig växer tvätthögen konstigt nog. Det är ju sommar...

    Från
        Kom ihåg mig
    URL

    Säkerhetskod
       Spamskydd  

    Kommentar

    Av Kupka - 27 februari 2010 12:40

    Bokrea är ju rent av livsfarligt när man, som jag, är en bokoholic. Jag kan inte gå in i en bokhandel utan att komma ut med några böcker. Och är det dessutom bokrea...ja, du kan ju tänka dej själv. I år hade jag dessutom berikats med presentkort på 6...

    Av Kupka - 16 februari 2010 23:00

    Anteckning till mig själv: Kolla vart bussen ska INNAN du hoppar på. Jag skulle till Malmö från Tetra Pak vid Råbyholm. Nyttjade nya hållplatsen vid Råby trafikplats och kom precis när det kom en buss, så jag sprang som en galning för att hinna. När ...

    Av Kupka - 4 februari 2010 18:03

    Två härliga veckor i Hua Hin. Kom hem i måndags till snö, kyla och modd. Här är en länk till bilderna vi tog. http://picasaweb.google.se/sekupkap/Thailand_2010?authkey=Gv1sRgCNOOi6Cei4fKFg&feat=email# ...

    Av Kupka - 2 januari 2010 17:57

    2000 Träffade T. Flyttade två gånger. Åkte till Bulgarien med dottern. 2001 Åkte på backpacker semester till Malaysia med T. Var på Kreta med dottern. 2002 Började spela golf. Var på Kanarieöarna med dottern. 2003 Åkte till Amsterdam fö...

    Av Kupka - 2 januari 2010 11:40

    Så var det då nytt år igen. Och dessutom nytt decenium. Mina föresatser för detta året är att jag ska sluta snusa (men inte förrän efter Thailands-semestern), få ner mitt blodtryck och stressa mindre. Nyårsaftonen firades med goda vänner på landet ...

    Ovido - Quiz & Flashcards