Alla inlägg den 9 juni 2008

Av Kupka - 9 juni 2008 18:42

Jag menar alltså dammråttorna. Hur kan det bli stora tussar som liksom kryper fram ur hörnen och nästan morrar åt en (speciellt när solen skiner på dom). Jag tror att dom är släkt med trollen, såna där som spricker i solsken, men generna har blivit fel för dom här dammråttorna spricker inte i solen, dom bara morrar.


Kanske är det just solen som är bekymret. När det är sol ute, vill min kropp inte vara inne och städa. Så är det bara. Och så får råttorna övertaget. Kanske skulle man skaffa en sån där automatisk dammsugare som kör runt och käkar råttor alldeles av sig själv? Fast då måste man ju plocka undan sånt som fallit ner på golvet som man vill ha kvar.


Men så länge älsklingen och jag får tassa runt barfota i lägenheten utan att bli biten i tårna, går det väl an. Det är värre om man får gäster. Gäster brukar inte tycka om råttor, framförallt inte råttor som inte är deras egna. Som tur är har vi inte gäster så ofta. Eller är det kanske därför?


På wikipedia kan man läsa följande:

dust bunny (plural dust bunnies)

  • A small clump of dust, fluff and particles of skin, hair, etc. that tends to accumulate in a domestic environment in places that are not dusted; reputed to be held together by static electricity. Also sometimes called a dust kitty, or dust kitten.
  • Vidare kan man lära sig vad damråtta heter på olika språk:

    Tyska: Wollmaus

    Danska: nullermand

    Norska: hybelkanin


    Jag tror jag gillar hybelkaniner bättre än dammråttor. Kanske man skulle flytta till Norge?

    Av Kupka - 9 juni 2008 09:45

    Vi har börjat med stegräkningstävling idag. Målet är att komma fram först till Amsterdam. Snitt-steg-antal per dag är 10 000 och vi räknar med att vara framme senast 16:e september. Jag har smygbörjat med att ha stegräknaren på för att liksom benchmarka lite. Igår spelade vi klubbmästerskap foursome på Åkagårdens GK. Tomas och jag i lag. Det var 2 rundor på en dag, och när jag tog av stegräknaren på kvällen hade jag gått 26700 steg drygt. Det kändes ordentligt i fötterna. Som jämförelse kan jag berätta att i fredags låg jag hela dagen i solstolen med en bra bok. När klockan var sex på kvällen hade jag bara asat mig runt ungefär 500 steg. På en hel dag! Jag bestämde mig för en promenad på 1 timme och fick ytterligare 2500 steg. Men det var ju inga 10 000.


    Så nu ska vi alla bli hälsosamma och röra på oss. Tre team tävlar med varandra och så klart kommer mitt team att vinna!

    Ovido - Quiz & Flashcards