Alla inlägg den 10 oktober 2008

Av Kupka - 10 oktober 2008 11:31

Jag vet inte vad det är med mig, men jag har någon slags motstånd mot att läsa böcker skrivna av de författare som fått nobelpriset. Kanske för att jag är lite allergisk mot kultursnobbarna som nominerar och ska vara så kallade experter. Hur kan man vara expert på böcker? Är en författare som läses av få, men väl initierade i litteraturens koder, bättre än en författare som läses av många, inte så välinsatta?

Jag erkänner ärligt att jag aldrig hört talas om "JMG" som han kallas i dagens SDS kultursidor. Men det verkar vara en intressant person. Kanske jag får kliva över min motståndströskel och läsa åtminstone en bok, för att ge det hela en chans, liksom? Det är inte många av nobelpristagarna som jag hört talas om innan de fått priset, faktiskt. Pinter och Lessing är i alla fall 2 som jag kände igen namnet på. Hela listan av nobelpristagare kan jag inte heller. Och jag tycker ändå att jag är en person som läser mycket böcker. Men det är väl "fel" sorts böcker om man bedömer med med kultur-förståsigpåarnas mått...

Ovido - Quiz & Flashcards