Alla inlägg den 11 oktober 2008

Av Kupka - 11 oktober 2008 08:45

Såg i tv-tablån att det är vampyr-tema på tv2 ikväll. Dom visar både Nosferatu och Bram Stokers Dracula. Jag älskar vampyrfilmer (om dom är bra gjorda, vilket jag tycker båda nämnda filmer är) och även bra vampyrböcker (t ex Låt den rätte komma in http://www.bokus.com/b/9789170371257.html?pt=search_result och Anne Rices vampyrkrönika http://www.bokus.com/b/9780345385406.html?pt=search_result).

Jag var i New Orleans innan Katrina skövlade staden. Det finns i French Quarters en subkultur med människor som bara är ute på nätterna, klär sig svart och det ryktas även om ritualmord där man dricker människoblod. Var med på en guidad vampyr-tur i dessa kvarter och det var spektakulärt. Förutom guiden hade vi två stycken "body guards" i form av just vampyrer. Pratade med den ena och han var trevlig men det kändes lite kusligt ändå.  Han såg ut ungefär som Dracula gör i Bram Stokers Dracula-filmen, hög hatt, långt lockigt hår och tonade glasögon.

Jag ska bänka mig framför tv:n ikväll med en flaska rött och något gott att äta, dra en filt över benen och bara njuta!

Ovido - Quiz & Flashcards