Alla inlägg den 22 juli 2008

Av Kupka - 22 juli 2008 21:26

Snart bär det av till Linköping och Bergs slussar. Jag har skrivit packlista (det är bara över helgen, men vissa saker FÅR jag bara inte glömma). Kameran måste med. Våra special-tryckta T-shirts måste med. Och min nyinköpta, hopfällbara stol med armstöd med en liten grop i där man kan ställa ölen.


Jag ska åka X2000, och har hört att man kan bli åksjuk på det där tåget. Gick alltså till apoteket för att inhandla åksjukemedicin, och frågade en i personalen vad hon rekommenderade. "Hur långt ska du åka?" undrade hon. Tja, jag ska bara till Linköping, cirka 2,5 timmar, fast med X2000. Damen hade själv åksjukeanlag och hade dessutom åkt X2000, så hon visste precis vad jag skulle göra.

1. Köp åksjuketuggumi, dom sitter inte i så länge, så slipper du vara trött hela kvällen när du kommit fram.

2. Börja tugga 15 minuter innan du går på tåget.

3. Ät pasta innan du ska åka (kolhydrater är bra som förebyggande åtgärd)

4. Ät inte choklad eller annat sliskigt godis

5. Drick inte läsk, drick vatten

6. Ta med syrliga karameller. Kan hjälpa om man känner sig illamående trots tuggummit.

7. Bli kvar på din plats. Gå för allt i världen inte till restaurangvagnen, för där sitten man på tvärs i vagnen och balans-sinnet får spel och risken är stor att man blir åksjuk även med medicin.

8. Läs inte.

 Jag tackade så mycket för alla dessa råd och köpte tuggumi. Och så har jag fått kopiera en ljudbok från en kompis som jag ska ha i min MP3-spelare.


Fullt förberedd alltså!

Av Kupka - 22 juli 2008 21:12

Läste idag i Sydsvenskan några insändare om förslaget med vad man kallar elit-klasser. Några för och några emot. Jag tog mig en funderare och har kommit fram till att varför ska inte skolan också stimulera de elever som är duktiga? Däremot ska man inte minska stöd till de elever som inte har det så lätt för sig. Och så tycker jag att hela skolsystemet är för mycket inriktat på att alla ska gå på gymnasiet för att förbereda sig för akademiska studer. Det är faktiskt inte alla som varken klarar av eller helt enkelt vill läsa på universitetet. När jag gick på gymnasiet (jaaaa, det är läääänge sedan) fanns det även 2-åriga praktiska linjer (bilmekaniker, svetsare mm). Nu verkar det som om alla måste läsa 3 år för att få högskolekompetens. Varför ska man plågas i 3 år i skolan om man ändå inte tänkt läsa vidare. Det får ju bara eleverna att känna sig ännu mer misslyckade.

Bättre med fler lärlingsprogram där de praktiska momenten är i fokus. Min kära dotter har efter en halvtaskig grundskolegång med ofullständiga betyg äntligen hittat sin grej. Hon går på en frisörskola där det är mycket praktiska moment. Och hon har talang, är jätteduktig och för första gången kan hon känna sig stolt över sin prestation i skolan. MVG och VG bara dräller in. Det hände aldrig tidigare när hon var tvungen att plugga enligt grundskole-modellen.

Nej, större variation på utbildningen så att var och en har möjlighet att välja det man har talang och vilja att göra. Det är inte undra på att det är så svårt att få tag i hantverkare nuförtiden. Det utbildas ju nästan inga!

Ovido - Quiz & Flashcards