Alla inlägg den 5 november 2008

Av Kupka - 5 november 2008 22:33

Vi gick till hotellrestaurangen även i kväll. Den har sin alldeles speciella charm med den gullige servitören (jag menar gullig som en farbror är gullig, inte en yngling). Han är så vänlig och tar så väl hand om oss. Förklarar gärna menyn ytterligare en gång (fast han förklarade allt igår). Vi frågade om en av rätterna, och han hade svårt att förklara. Vad gör han då? Jo, samtidigt som vi får in våra huvudrätter, kommer han in med ett litet fat där det finns ett smakprov av denna hemlagade pastarätt ("home-maded" som han sa). Någon slags penne med champinjoner och cocktailtomater. Gott det också. Vi slog på stort och delade en flaska rött vin (Chianti) som hade en tjusig etikett. Och det var dessutom gott. Någon efterrätt blev det inte idag. Men vi blev bjudna på ett glas Nuccini efter maten idag igen. Vi fick än en gång fråga vad "får jag be om notan" heter på italienska. Servitören berättade igår, men vi hade glömt. Nu har jag skrivit in det i Anteckningar i mobilen. (Det heter "mi fai conto" , kanske felstavat men det lät så i alla fall.

Av Kupka - 5 november 2008 22:29

Pratade med mamma idag på telefon (jag är själv fortfarande i Italien). Hon skrivs ut från sjukhuset imorgon och ska bo hemma. Det är helt fantastiskt så fort det har gått. Hon har fått utprovat gånghjälpmedel (s.k beta-stöd Kollade på Google vad det är och det ser ut som en gå-bock). Mamma blev jätteglad över beta-stödet som funkar bättre för henne än rollator. Och så får hon låna en slags lång pinne med tång i ena änden och griphandtag i andra, som ska hjälpa till med påtagning av strumpor, byxor och annat. Hon får inte böja sig mer än nittio grader än på ett tag.

Och så finns det något som heter Samhandla, som Lunds kommun erbjuder. Då ringer vårdtagaren till Samhall och talar om vad man behöver ha handlat och så fixar dom beställning och ser till att varorna kommer hemlevererade dagen efter. Mamma har också fått lära sig gå i trappor med hjälp av krycka. Hon är så klart glad över att få komma hem till sin egna lägenhet. Jag får se till att avbeställa uppehåll i tidningen (som jag satte till 31 december). Trodde hon skulle bo på rehab flera veckor. Men där hade jag ju helt fel.

Ovido - Quiz & Flashcards