Alla inlägg den 25 september 2008

Av Kupka - 25 september 2008 10:36

Igår kväll bjöd min kära mor mig på middag på grekisk restaurang i stan. Vi hade mycket trevligt och skrattade en massa. Mamma berättade saker från när jag var liten (det mesta hade jag hört redan, men det var ändå roligt att höra igen) och saker från när hon själv var ung (hon är idag 82). Bland annat berättade hon en rolig historia från när hon och hennes syster varit på semester i Danmark.

De hade åkt runt på en arrangerad resa där maten var förbetald. Drycken skulle betalas av var och en. Mamma brukade dricka en öl till maten och den hade kostat 21 danska kronor (en og tyve) på de flesta ställen. När de kom till Köpenhamn (sista anhalten) var det åter dags att betala för kvällens öl.

- En og tyve, sa servitören. Mamma tog upp 2 kronor och gav honom.

- Det är jämnt! sa hon med en generös min.

Servitören tittade förvånat på henne. - To kroner?

Då kom mamma på tankegrodan, hon hade översatt till 1 och 20 i stället för 21. Det blev ett gott skratt för systern, och även för mamma, även om hon tyckte det blev lite pinsamt.

Ovido - Quiz & Flashcards