Direktlänk till inlägg 28 november 2008

Nya tider i livsmedelsaffären

Av Kupka - 28 november 2008 18:32

Idag  var jag på Coop och handlade lite mat till fredagskvällen. När jag kom fram till kassorna, upptäckte jag att det var helt omgjort. Endast en "vanlig kassa" fanns kvar. Och så fanns det 8 (tror jag) självbetjäningskassor. Varje självbetjäningskassa var försedd med en support person. Det var himla modernt. En pek-skärmo och en röst som talade om vad jag skulle göra. Först skulle jag scanna varans streck kod (det som kassörskan annars gör) och sedan lägga varan i plastkassen som jag fick hjälp att hänga upp på en slags ställning till vänster om själva läs-apparaten. Sånt som inte hade streck kod fick jag söka (ungefär som man gör när man väger frukt och grönt i vissa affärer). Sånt som skulle vägas, fick jag också söka. När allting var färdigscannat, pekar man på Avsluta och Betala (eller nåt sånt) på pekskärmen. Sen får man ta på sig "kund-hatten" och dra sitt Medmera kort och sitt bank-kort som vanligt, ange pin-kod och sen tror jag att jag skulle pek-klicka på Avsluta eller nåt sånt. Sen kom kvittot i en kvittoskrivare (vilket rösten upplyste mig om). Det kändes helt konstigt, men det är väl bara att vänja sig. Jag frågade damen som stod där om dessa kassor skulle vara helt obemannade framöver, men det skulle dom inte. Fast det skulle nog bara finnas typ 1 kassörska per 4 kassor. Vi kunder ska tydligen bli våra egna kassörskor i butiks-framtiden. Intressant koncept. Jag har inte bestämt mig om jag tycker om det eller inte. Men inser att har det kommit på ett ställe, så kommer det nog att komma på fler ställen.

 
 
Thomas

Thomas

28 november 2008 22:13

Intressant koncept. Har funnits i Stockholm en tid, har jag sett då jag varit där. Istället för att vara kassapersonal, så går då personal omkring och stoppar folk på måfå och gör "kontroller" så att man har rent mjöl i påsen (och helst har betalat för det). Kalla mig konservativ, men jag föredrar nog en gammal hederlig kassa i alla fall.

http://www.metrobloggen.se/aspergerbloggen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kupka - 27 februari 2010 12:40

Bokrea är ju rent av livsfarligt när man, som jag, är en bokoholic. Jag kan inte gå in i en bokhandel utan att komma ut med några böcker. Och är det dessutom bokrea...ja, du kan ju tänka dej själv. I år hade jag dessutom berikats med presentkort på 6...

Av Kupka - 16 februari 2010 23:00

Anteckning till mig själv: Kolla vart bussen ska INNAN du hoppar på. Jag skulle till Malmö från Tetra Pak vid Råbyholm. Nyttjade nya hållplatsen vid Råby trafikplats och kom precis när det kom en buss, så jag sprang som en galning för att hinna. När ...

Av Kupka - 4 februari 2010 18:03

Två härliga veckor i Hua Hin. Kom hem i måndags till snö, kyla och modd. Här är en länk till bilderna vi tog. http://picasaweb.google.se/sekupkap/Thailand_2010?authkey=Gv1sRgCNOOi6Cei4fKFg&feat=email# ...

Av Kupka - 2 januari 2010 17:57

2000 Träffade T. Flyttade två gånger. Åkte till Bulgarien med dottern. 2001 Åkte på backpacker semester till Malaysia med T. Var på Kreta med dottern. 2002 Började spela golf. Var på Kanarieöarna med dottern. 2003 Åkte till Amsterdam fö...

Av Kupka - 2 januari 2010 11:40

Så var det då nytt år igen. Och dessutom nytt decenium. Mina föresatser för detta året är att jag ska sluta snusa (men inte förrän efter Thailands-semestern), få ner mitt blodtryck och stressa mindre. Nyårsaftonen firades med goda vänner på landet ...

Ovido - Quiz & Flashcards