Alla inlägg den 20 augusti 2008

Av Kupka - 20 augusti 2008 17:22

Årets semesterprojekt är att måla om fönsterbågarna invändigt till vitt från att vara betsad furu (tror jag) eller så är det ngt annat träslag. T har slipat, fräst och målat och nu är ett fönster klart. Jag köpte en spetsgardinlängd på loppis, som jag delat på längden och gjort kappor av. Det är två fönster i vardagsrummet som står först på tur och ska ha likadana gardiner. Jag har min mormors gamla Singer tramp-symaskin från 1929 (fullt fungerande) som jag kan sy på. En ovanligt vacker sak som dessutom har kvar boken med avbetalningsstämplarna från tiden när mormor köpte den. Den kostade 345 kronor, vilket nog var väldigt mycket pengar på den tiden. Avbetalningsplanen var 10 kr i månaden. Inuti avräkningsboken hittade jag också kvitto på en dammsugare som inhandlats 1943 för 280 kr. Med tanke på att vi köpte en dammsugare för drygt 800 kr häromdagen, har ju dammsugarpriserna gått ner om man ser till det relativa penningvärdet.

Ovido - Quiz & Flashcards