Alla inlägg den 23 augusti 2008

Av Kupka - 23 augusti 2008 15:04

I höst ska vi göra Händels Solomon med kören tillsammans med en kör från Malmö. Det är ett mäktigt stycke. Har ägnat en del tid under semestern åt att lyssna in och följa med i noterna. Nu har jag kommit till stadiet när slingorna fastnat i hjärnan och liksom sjunger sig själva inuti huvudet. Upptaktshelgen ska bli spännande. Då ska vi jobba intensivt med Solomon. Det är roligt att vara väl förberedd. Vissa av satserna är oerhört vackra. Till exempel "Draw the tears from hopeless love". Har inte hittat den på You Tube, men däremot Nightingale chorus. Just denna inspelning är nog inte den bästa. Jag tycker att kören låter väldigt tung och tempot är lite segt.

Av Kupka - 23 augusti 2008 14:29

En del av sånt vi har på oss har konstiga namn när man väl börjar fundera över det. Morgonskor till exempel. Jag har mina morgonskor även på kvällen. Fast nuförtiden säger man kanske "inneskor" i stället, eller "tossor". Men när jag var liten hette det morgonskor. Aftonklänning är väl mer logiskt, för den har man för det mesta på kvällen. Min mamma hade en "bädd-jacka" när jag var liten. En vit, kort, quiltad jacka som det var meningen att man skulle ha "i bädden". Kanske var det kallare i sovrummen då och om man ville ligga och läsa, skulle man ta på sig denna bäddjacka. Det var inte ofta jag såg den bäras av mamma dock. Och så har vi ju smoking. Undrar var det namnet har kommit ifrån och om det har något med rökning att göra. Idag lärde jag mig dessutom att det finns något som heter "plastrong". En slags scarf för herrar. Sven Bertil Taube brukar tydligen bära en sådan. Den kallas även för "ascot". Hittade denna nyttiga information på manolo.se, en sajt för manlig stil. Jag får känslan av en Elle för män när jag kollar runt på manolo. För att gå vidare med herrmode, så är slipsen en vidareutveckling av kravatten som i sin tur är inspirerad från trettioåriga kriget där kroatiska soldater hade ett band som höll ihop skortkragen. Fransmännen tog med sig modet och kallade skapelsen för kravatt, med största sannolikhet härlett från kroat.

Ovido - Quiz & Flashcards