Direktlänk till inlägg 23 augusti 2008

Morgonskor och aftonklänning

Av Kupka - 23 augusti 2008 14:29

En del av sånt vi har på oss har konstiga namn när man väl börjar fundera över det. Morgonskor till exempel. Jag har mina morgonskor även på kvällen. Fast nuförtiden säger man kanske "inneskor" i stället, eller "tossor". Men när jag var liten hette det morgonskor. Aftonklänning är väl mer logiskt, för den har man för det mesta på kvällen. Min mamma hade en "bädd-jacka" när jag var liten. En vit, kort, quiltad jacka som det var meningen att man skulle ha "i bädden". Kanske var det kallare i sovrummen då och om man ville ligga och läsa, skulle man ta på sig denna bäddjacka. Det var inte ofta jag såg den bäras av mamma dock. Och så har vi ju smoking. Undrar var det namnet har kommit ifrån och om det har något med rökning att göra. Idag lärde jag mig dessutom att det finns något som heter "plastrong". En slags scarf för herrar. Sven Bertil Taube brukar tydligen bära en sådan. Den kallas även för "ascot". Hittade denna nyttiga information på manolo.se, en sajt för manlig stil. Jag får känslan av en Elle för män när jag kollar runt på manolo. För att gå vidare med herrmode, så är slipsen en vidareutveckling av kravatten som i sin tur är inspirerad från trettioåriga kriget där kroatiska soldater hade ett band som höll ihop skortkragen. Fransmännen tog med sig modet och kallade skapelsen för kravatt, med största sannolikhet härlett från kroat.

 
 
Konstanze

Konstanze

23 augusti 2008 15:52

Min morfar hade både herrum och rökrock enligt min arma moder.

http://www.kulturnorden.blogg.se

 
Jörgen L

Jörgen L

24 augusti 2008 17:45

Från svenska wikipedia: "Smokingens namn skvallrar om att den har samband med rökning. Smokingen utvecklades nämligen ur den rökrock, "smoking jacket", som de frackklädda herrarna bar vid sina rökpauser för att damerna inte skulle besväras av röklukten därefter. Detta plagg sägs ha introducerats av Edvard VII av Storbritannien. När smokingen först användes i USA är omstritt, men den fick sitt amerikanska namn tuxedo efter klubben Tuxedo Park. Maggördeln hämtades från brittiska Indien efter första världskriget."

http://jorgenl.blogspot.com

 
Ingen bild

Konstanze

24 augusti 2008 19:49

Det borde finnas rökrockar fortfarande tycker jag: Så man slipper eländet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kupka - 27 februari 2010 12:40

Bokrea är ju rent av livsfarligt när man, som jag, är en bokoholic. Jag kan inte gå in i en bokhandel utan att komma ut med några böcker. Och är det dessutom bokrea...ja, du kan ju tänka dej själv. I år hade jag dessutom berikats med presentkort på 6...

Av Kupka - 16 februari 2010 23:00

Anteckning till mig själv: Kolla vart bussen ska INNAN du hoppar på. Jag skulle till Malmö från Tetra Pak vid Råbyholm. Nyttjade nya hållplatsen vid Råby trafikplats och kom precis när det kom en buss, så jag sprang som en galning för att hinna. När ...

Av Kupka - 4 februari 2010 18:03

Två härliga veckor i Hua Hin. Kom hem i måndags till snö, kyla och modd. Här är en länk till bilderna vi tog. http://picasaweb.google.se/sekupkap/Thailand_2010?authkey=Gv1sRgCNOOi6Cei4fKFg&feat=email# ...

Av Kupka - 2 januari 2010 17:57

2000 Träffade T. Flyttade två gånger. Åkte till Bulgarien med dottern. 2001 Åkte på backpacker semester till Malaysia med T. Var på Kreta med dottern. 2002 Började spela golf. Var på Kanarieöarna med dottern. 2003 Åkte till Amsterdam fö...

Av Kupka - 2 januari 2010 11:40

Så var det då nytt år igen. Och dessutom nytt decenium. Mina föresatser för detta året är att jag ska sluta snusa (men inte förrän efter Thailands-semestern), få ner mitt blodtryck och stressa mindre. Nyårsaftonen firades med goda vänner på landet ...

Ovido - Quiz & Flashcards