Direktlänk till inlägg 19 augusti 2008

Getingar

Av Kupka - 19 augusti 2008 18:48

Under de senaste två dagarna har jag blivit getingstucken 3 gånger. Det gör ont, men jag är inte allergisk och får inte så stora svullnader. Det konstiga är att jag inte blivit stucken alls sedan jag gick på lågstadiet. Inte förrän nu. Ändå jobbade jag en hel sommar i en glasskiosk med lösglass, sylt och grädde. Gissa om det var gott om getingar! Men denna sommar verkar dom små rackarna ha bestämt sig för att NU ska Kupka få sig en omgång.

Jag läste på nätet att getingarna egentligen är fredliga av sig och sticker bara om de känner sig hotade eller blir klämda. Men sluta och kryp innanför min tröja då! Vad som förvånade mig var också att bålgetingarna tydligen är den mest fredliga sorten. Vi hade bålgeting-bo mellan innertak och yttertak i den sommarstuga som f d maken och jag hade. Dom höll på att äta sig igenom innertaket och komma in i huset. Anticimex fick tillkallas och strödde ut gift så att dom dog allihop. Grymt, men man vill ju inte ha en svärm bålgetingar inomhus. F d maken var dessutom hysteriskt rädd för alla typer av getingar. En gång hade en bålgeting kommit in i sovrummet. Jag tog på mig full mundering (regnställ med huvan uppdragen och skyddsglasögen) och med flugsmällan i högsta hugg gick jag till attack. Efter en stunds jakt, var sagan slut för den insekten. Och som bålgetingarna brummar sen. Låter som om dom är dubbelt så stora som dom är, och dom är ändå stora.

 
 
Ingen bild

Konstanze

19 augusti 2008 19:00

Då skulle du sett den där Irsirsen jag såg i Riga. Den var GIGANTISK.

 
Ingen bild

may

20 augusti 2008 10:44

Även jag har haft besök av getingar, min högerhand såg ut som en boxhandske, och vilken klåda!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kupka - 27 februari 2010 12:40

Bokrea är ju rent av livsfarligt när man, som jag, är en bokoholic. Jag kan inte gå in i en bokhandel utan att komma ut med några böcker. Och är det dessutom bokrea...ja, du kan ju tänka dej själv. I år hade jag dessutom berikats med presentkort på 6...

Av Kupka - 16 februari 2010 23:00

Anteckning till mig själv: Kolla vart bussen ska INNAN du hoppar på. Jag skulle till Malmö från Tetra Pak vid Råbyholm. Nyttjade nya hållplatsen vid Råby trafikplats och kom precis när det kom en buss, så jag sprang som en galning för att hinna. När ...

Av Kupka - 4 februari 2010 18:03

Två härliga veckor i Hua Hin. Kom hem i måndags till snö, kyla och modd. Här är en länk till bilderna vi tog. http://picasaweb.google.se/sekupkap/Thailand_2010?authkey=Gv1sRgCNOOi6Cei4fKFg&feat=email# ...

Av Kupka - 2 januari 2010 17:57

2000 Träffade T. Flyttade två gånger. Åkte till Bulgarien med dottern. 2001 Åkte på backpacker semester till Malaysia med T. Var på Kreta med dottern. 2002 Började spela golf. Var på Kanarieöarna med dottern. 2003 Åkte till Amsterdam fö...

Av Kupka - 2 januari 2010 11:40

Så var det då nytt år igen. Och dessutom nytt decenium. Mina föresatser för detta året är att jag ska sluta snusa (men inte förrän efter Thailands-semestern), få ner mitt blodtryck och stressa mindre. Nyårsaftonen firades med goda vänner på landet ...

Ovido - Quiz & Flashcards